游於藝[예체능]/미술
고사관수도
지평견문
2014. 1. 3. 13:04
물을 바라보는 선비(고사관수도高士觀水圖) Painting of a Lofty Scholar Contemplating Water / Gosa Gwansudo 시대: 한국(韓國)-조선(朝鮮) <15세기> 재질: 지(紙) / 종이 위에 수묵 작가: 강희안(姜希顔, 1417-1464...) 크기: 37.6x31.3cm 소장품번호: 본관(本館)-002504-000 강희안姜希顔(1417-1464)은 조선 초기의 대표적인 문인 화가로 시詩 · 서書 · 화畫에 모두 뛰어나 삼절三絕로 일컬어졌다. 23세에 문과에 급제하여 집현전 부제학, 호조 참의 등의 벼슬을 지냈다. 그림 그리는 일을 천한 것으로 생각하는 것이 당시의 사회적 통념이었는데, 강희안도 자신의 서화書畫가 후세에 전해지는 것을 굴욕으로 여겼다는 기록이 있다. 따라서 그의 작품은 전래되는 것이 드물다. 그러나 문헌상에 나타나는 작품들만 <산수> 외에 <매화>, <대나무>, <화훼花卉>, <초충草蟲> 등 수십 점에 이른다. 이 그림은 바위에 기대어 흐르는 물을 조용히 바라보며 명상에 잠긴 고사高士를 그린 것이다.《개자원화전芥子園畫傳》의 <고운공편심高雲共片心>과 사뭇 닮았으나 허리를 더욱 굽혀 느슨한 모습이다. 남송南宋 원체院體에서 유래된 잔산잉수殘山剩水의 정형을 보여주며, 당시 상류 사회 사인화士人畫의 기법과 취향을 보여준다. 강희안은 조선 전기 화단에서 사대부로서 선구적 위치에 있었으며, 특히 그 이후 조선 중기를 풍미한 절파浙派 화풍의 선구로서 영향력이 큰 문인화가였다. Culture / Period: Joseon Dynasty (15th century) Materials: Paper Artist: Kang Huian(姜希顔, 1417-1464) Dimensions: 37.6x31.3cm Accession Number: Bongwan 2504 Today, Kang Huian (姜希顔) is remembered as one of the most representative literati painters of the early Joseon Dynasty, but he also excelled at poetry and calligraphy. Actually, at that time, painting was considered to be a somewhat base and degrading hobby for a proper literati scholar, and Kang himself perceived his talent for painting according to social norms. Historical accounts show that he felt humiliated by the idea of his paintings being handed down to future generations, which may explain why so few of his works have survived. However, there are references to dozens of his paintings scattered throughout the literature, including works called Landscape, Plum Blossom, Bamboo, Flower and Plant & Insect. In this painting, a scholar slumps contentedly on a rock, gazing pensively at the water. It exemplifies the style of jansan ingsu (殘山剩水, meaning “partially depicted landscapes”) associated with Southern Song landscape paintings in China, which usually feature only sparse landscape elements, such as a single large rock and tree, against an otherwise empty space. Kang was an accomplished literati, and his style demonstrates the technique and taste of contemporaneous literati painting. He held a prominent position among painters of the early Joseon Dynasty, but his influence extended into the mid-Joseon Dynasty, as he was a pioneer of the “Zhe school” style which became popular in Korea around the 16th century.
* 페이스북에서 김진석님이 National Museum of Korea님의 사진을 공유한 것을 복사함